OEFENINGEN

Vaak krijgt u van ons oefeningen die u thuis moet uitvoeren. Deze oefeningen kunnen u helpen bij uw herstel. U vindt hier een aantal oefeningen terug.

Nekoefeningen

Nekoefeningen

Rugoefeningen

Rugoefeningen

Schouderoefeningen

Schouderoefeningen

Heupoefeningen

Heupoefeningen

Knieoefeningen

Knieoefeningen

Rekoefeningen

Rekoefeningen

NEKOEFENINGEN

 

Ga rechtop zitten op een comfortabele stoel.  Let op dat de schouders ontspannen blijven.

 

  • Buig de nek naar voren en ga langzaam weer naar achter.

  • Draai de nek van links naar rechts.

  • Buig de nek opzij, om en om.

 

Doe alle oefeningen 10 keer achter elkaar.

RUGOEFENINGEN

 

Ga op een stoel zitten en zet de voeten iets uit elkaar.

 

  • Maak de rug hol en bol. U kantelt hierbij het bekken naar voor en achter. Indien dit niet lukt, ga dan eerst op de handen zitten. U voelt dan twee botjes. Ga er voor zitten, rol er overheen tot u er achter zit.

  • Als u ook wat last heeft tussen de schouderbladen, dan kunt u ook de nek strekken bij het hol maken van de rug en buigen bij het bol maken. Leg de handen in de nek en beweeg mee met de armen. Spreid de ellebogen zo ver mogelijk uit elkaar bij hol, breng ze zo dicht mogelijk bij elkaar bij bol.

 

Let op de ademhaling: rustig inademen bij hol maken, uitademen bij bol maken.

Ga aan een tafel staan zodat u met de handen kan steunen.

 

  • Maak de rug hol en bol. U kantelt hierbij het bekken naar voor en achter.

 

Ga op een stevige ondergrond staan met de handen en knieën schouderbreed uit elkaar. De armen en bovenbenen loodrecht langs uw lichaam.

 

  • Maak de rug hol en bol. U kantelt hierbij het bekken naar voor en achter.

 

Let op de ademhaling: rustig inademen bij hol maken, uitademen bij bol maken.

SCHOUDEROEFENINGEN

 

Ga een beetje voorovergebogen staan. U kunt met de andere hand steun nemen op een tafel of stoel.

 

Maak een ronddraaiende beweging met de arm. Probeer de arm zo ontspannen mogelijk te laten slingeren.

U kunt de arm ook naar voor en achter, of opzij laten slingeren.

 

Doe deze oefening met regelmaat.

Neem een gewichtje in de hand.

 

  • Hou de arm gestrekt en til de arm voorwaarts op. Ga rustig, met gestrekte arm, weer terug.

  • Hou de arm gestrekt en til de arm zijwaarts op. Ga rustig, met gestrekte arm, weer terug.

  • Zet de gebogen elleboog in de zij. Draai de arm, in een rustig tempo, naar binnen en buiten.

 

Bespreek het gewicht en het aantal herhalingen van de oefeningen met uw fysiotherapeut.

HEUPOEFENINGEN

 

Ga bij een muur staan. Ga achter het aanrecht of een stevige stoel staan als u wat extra steun nodig heeft.

 

  • Breng het gestrekte been zijwaarts omhoog.

  • Breng het gestrekte been achterwaarts omhoog.

  • Til de gebogen knie voorwaarts omhoog.

 

Bespreek het aantal herhalingen van de oefeningen met uw fysiotherapeut.

KNIEOEFENINGEN

 

Ga op een hoge stoel of de bedrand zitten.

 

  • Strek de knie zo ver mogelijk. Hou even vast en ga in een rustig tempo terug.

  • Draai de voet naar buiten en strek de knie zo ver mogelijk. Hou even vast en ga in een rustig tempo terug.

 

of

 

  • Ga voor een stoel staan. Zak door de knieën. Ga in een langzaam tempo terug. Steun niet met de handen op de benen.

REKOEFENINGEN

 

Zet één been naar voor. Zorg ervoor dat beide voeten recht naar voor staan. Hou het achterste been gestrekt met de hiel op de grond en buig het voorste been. Hou de rek een paar tellen vast.

 

of

 

Leg één been met de hiel op een traptrede of opstapje. Hou dit been gestrekt en buig naar voor. Hou de rek een paar tellen vast.

 

of

 

  • Dit is een oefening die wordt gedaan bij een tenniselleboog. Strek de elleboog. Pak de hand vast en buig de pols. Draai de hand naar buiten (de rechter hand naar rechts of de linker hand naar links). Hou een paar tellen vast.

  • Dit is een oefening die wordt gedaan bij een golferselleboog. Strek de elleboog. Pak de hand vast en strek de pols. Draai de hand naar binnen (de rechterhand naar links of de linkerhand naar rechts). Hou een paar tellen vast.

  • Twitter App Icon

© FysioMotiv. Alle rechten voorbehouden. 

Privacy Statement Disclaimer Cookie Statement 

Website by Goed geDAAN marketing & communicatie